Hästarna i mitt liv

Pontus Valentino, född 1972, en härlig welshponny jag hade på foder i tonåren. 1979-1982.

Houri´, född 1972, min första egna häst. Ett egetsinnigt korsningssto (halvblod-anglo) som jag med tiden fick över på "min" sida eller var det jag som kom över till hennes... Köpte henne 1982 då hon var tio år.

Chief Satangkai (fölis), min första uppföding undan ovanstående sto. Han förstod allt jag sa, ägnade all min lediga tid åt honom. Så underbar... föddes 1986 såldes 1995 med STOR sorg i hjärtat.

Lackmus, född 1977, ett istadigare gotlandsruss få man leta efter. Vi köpte honom till Carro och Jossan så de kunde träna sig att rida när de på helgerna var hos oss. Men lära sig rida gjorde dom...

Magi, det andra fölet Houri´ fick hos mig 1991. Hon lärde sig mycket hos oss men jag fick aldrig den där riktiga kontakten man kan få med en häst, alla passar inte alla...
Dock fick hon ett föl hos mig innan jag sålde henne 1997.

Madicken en superhäst föddes 1996 i hagen hemma, naturligtvis när jag jobbade, Kenta fick bära in henne med en halvgalen morsa springade bredvid. På den tiden var det snö i april ute...Sålde henne 2001 för jag hade svårt att hinna med med tre barn. Ville ju att hon skulle satsa på fullt ut och det hann inte jag och då kände jag mig för otillräcklig.

Forsa Petter, pettergull, född 1990, en shettis vi köpte till Linn och Todd 1995, honom har vi haft mycket kul med, Linn var med i Globen 5 gånger med honom, för två år sen upptäckte vi att han hade en ganska så allvarlig spatt, så nu är han sällskapsponny och kelgris härhemma.

Midnight Rebel, född 1988, en welsh jag köpte till Linn för hon skulle hoppa med, han var lite halvvild, såg mycket spöken mm. Sålde honom när vi hittade Totto.

Too Bright Too, ponnyn med DET. Ojoj vad mycket vi fått vara med om. Linn tävlade väldigt framgångsrikt i ponnygaloppen med honom. Hela familjens gullegris och en riktig arbetsnarkoman. Vi sålde honom 2006 då Linn blev för gammal och lång för att tävla honom.

Lagmanshagas Batman, påläggskalv vi köpte till Linn 2003, korsning welsh-fullblod, en underbar hoppförmåga, Linn fick självsäkerhet i hoppningen med denna underbara individ. Tog fälttävlanskortet med honom. Tävlade med honom i galopp, hoppning och fälttävlan. Totalt orädd för allt vad hinder heter. Fick tyvärr sälja honom 2006 då Linn växte och blommade ut till en lagom lång och vacker skönhet.

November Rain xx, född 2003, vårt första underbara fullblod. Linns prinsessa. Linn tävlade ponnygalopp med henne då hon var tre sedan blev hon en stor häst och vi var på väg att ta upp henne till "stora" galoppen när den tragiska olyckan hände på en vanlig skogsridtur. Det här var ju HÄSTEN, bara såå underbar.

Ture, född 1998, en fuxshettis med glimten i ögat vi lånade till Jeff då Petter inte gick att "använda" längre. Jeff lärde sig jättemycket med honom och ramlade nog av 88 gånger typ. De var också med i Stockholm International Horseshow 2007, Skandinavisk Mästerskap i Danmark och en hel drös med ponnygalopptävlingar. Nu är Ture återlämnad och såld till Norge.

Celebrity Skin xx, född 2001, ett litet D-ponny fullblod vi köpte till Linn efter Rain´s tragiska bortgång, Linn kämpade ett år med detta stoiga sto. Men nu har hon hittat sitt rätta hem i Trosa hos Madde.

Lilla Ross Man, född 1994, den underbaraste shetlandsponnyn ! Jeff´s Kung. Tidigare har han varit en stjärna inom ponnytravet och bl a vunnit Lilla Elitloppet på Solvalla år 2000. Nu är han en stigande stjärna inom ponnygaloppen. Och är en sådan ridbar liten shettis. Jeff hoppar och galoppar och rider lektioner. Själv kör jag honom med nöje. 

Kommentarer
Postat av: Lina

Åh, så många hästar! Kul att läsa! Hoppas ni får många år tillsammans med Lilla Ross Man!

2008-09-24 @ 21:43:16
URL: http://linahallberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0