Det kom ett mail...

VD-brev från Svensk Galopp, 10 sep, 2010

Galopp i stora mått


Fredag kväll. Nu är det bara ca 20 timmar kvar innan den första av helgens stora galopphändelser går av stapeln; SM i Ponnygalopp på Täby Galopp. Med första start kl.15:45 samlas 63 startande ekipage för att göra upp i detta Svenska Mästerskap.
Deltagarantalet är nytt svenskt rekord. Jag tycker det är härligt att konstatera vilket stort intresse fler och fler ungdomar får för galoppen. Det är i mångt och mycket på dessa ungdomar vår kommande galoppframtid kommer att vila. Vår ungdomssatsning är därför av allra största vikt och min bestämda uppfattning är att vi skall stärka den ytterligare framöver.
Jag kan inte låta bli att tacka Lotta Malmborg och Cissi Gråberg för alla de många och stora insatser ni gör för att tillsammans med Helena Gärtner föra fram vår ungdomsgalopp i rampljuset. Lycka till alla ni 63 startande i morgon!
Många nervösa föräldrar och andra närstående kommer säkerligen att kanta banan i morgon. Lycka till alla ni som med glatt mod och stor segervilja ställer upp!
 
Om jag plussar på de 20 timmarna med ytterligare ca 22 timmar har starten för det första löpet på "cupdagen" gått. Då har klockan hunnit bli 13:45.Detta är årets största internationella galoppdag. Den samlar detta år ett startfält av sällan skådat slag och som verkligen heter duga. Vi har i dag spekulerat om det möjligtvis kan vara det bästa starfältet någonsin. 107 hästar är anmälda till start. Den totala prissumman är hisnande 5.650.000 kr. De långväga gästerna är många. Det internationella inslaget stort. Spänning och dramatik på hög nivå utlovas! Ni som eventuellt inte kommer till Täby Galopp på söndag anar inte vad ni kommer att gå miste om...
 
Den senaste väderprognosen signalerar bra väder; inget regn och ca 19 grader. Nu hoppas jag bara att våra goda förbindelser med SMHI kvarstår under hela helgen.
 
Ja, vi känner oss väl förberedda. Om vi tycker oss ha allting under kontroll? Inte än, men jag tror mig kunna lova att vi kommer ha det innan de första gästerna anländer och innan första start går. Tack alla medarbetare för ert goda humör och aldrig sinande engagemang!
 
Veckan i övrigt då?
 
Den har innehållit nya möten och fortsatta planeringsdiskussioner om vårt Djurgårdsbaneprojekt. Här känner jag pressen att till nästa styrelsemöte i Göteborg den 18 september kunna presentera en ytterligare konkretisering över hur vi rent operativt skall arbeta med och hantera detta iögonfallande och utmanande projekt.
 
Hästnäringens Nationella Stiftelse hade bjudit in alla hästorganisationer till en hel dag med diskussioner kring mycket om vad som händer i vår hästvärld:
 
Ett arbetsmarknadsprojekt redovisades som syftar till att kartlägga alla de ca 30 000 människor som i olika yrkeskategorier är verksamma inom hästsektorn. Vi kommer med automatik att behöva arbeta med att ta fram erforderigt underlag och statistik för hur det ser ut inom galoppsporten.
Vi diskuterade hästnäringens gemensamma framtidsfrågor med bäring på den politiska arenan. Samstämmigheten kring frågan och utmaningen att möta opinionens alltmer ökade ifrågasättande av tävling på häst utifrån allehanda djurskyddsaspekter var stor. För oss handlar det inte minst om användandet av spö och hur det brukas, och hur vi skall arbeta vidare med den frågan diskuterades ingående. Den frågeställningen och hur vi arbetar vidare med den är en högst central punkt även på galoppsportens agenda.
Kåre Gustavsson från SH (Svenska Hästavelsförbundet) presenterade SH presumtivt nya roll och vilka krav det kommer att ställa på de olika hästrasernas avelsorganisationer.
Göran Dahlin från SLU berättade bland annat om den översyn av djurskyddslagstitningen som nu pågår
Jag har också hunnit med nya möten med ATG. På ett av dem presenterade de det arbete som pågår för att utifrån ett ATG perspektiv värna om den svenska hästspelsmodellen och hur den fungerar och vad den levererar tillbaka till hästsporten. Denna punkt kommer jag att ta upp vårt nästa styrelsemöte för beslut inom styrelsen hur vi inom Svensk Galopp skall arbeta med och hantera frågan.
 
Jag tycker att spekulationerna kring det förslag till nytt bonussystem som styrelsen lagt fram nu lugnat sig något.  Nu stundar ett gediget och kontinuerligt informations och förankringsarbete om det lagda förslaget i de olika sällskapen. Först ut är Stockholms Galoppsällskap som på måndag bjudit in mig och framförallt Björn för en informations- och frågestund. Mötet sker på måndag den 13 september kl.18.00 på Täby Galopp. Claes-Göran Wallenius har frikostigt även bjudit in de som ännu inte är medlemmar. Jag tar mig friheten att å Claes-Görans vägnar hälsa alla intresserade välkomna till Turf Club denna afton.
 
Apropå det föreslagna bonusprogrammet; I förra veckans reflektioner skrev jag att en större mängd av öppna löpningar kan bidra till benägenheten att välja svenskfödda hästar kan öka och bli jämnare fördelad över landet. Eftersom några frågat mig vad jag egentligen menar känner jag att det är dags för ett litet förtydligande; Jag tror att en ökning av öppna löpningar i kombination med ett annat bonussystem kommer att öka intresset för svenskfödda hästar. Och göra detta intresse mer jämt fördelat över landet. Detta i sig tror jag på sikt kan leda till att vi kommer att få en fortsatt och intensifierad satsning på svensk avel med än bättre kvalitet och efterfrågan som följd.  Jag hoppas att detta lilla förtydligande gör min uppfattning mera lätt att förstå...
 
Avslutningsvis känner jag ett behov av att förtydliga även en annan sak och det är hur vi valt att arbeta med våra olika hemsidor. Så här ser jag det;       

 
Svenskgalopp.se är och skall vara huvudportalen för all galoppinformation i Sverige och också AB Svensk Galopp officiella hemsida. Via sajten går det lätt att nå de tre banornas hemsidor samt övriga informationskanaler som är nära knutna till organisationen, som till exempel Ung Galopp och Galoppmagasinet.

Som ett led i att göra verksamheten mer effektiv har vi ju avvecklat nyhetssajten Skandinavisk Galopp. All nyhetsredovisning har nu flyttats över till svenskgalopp.se. Detta gäller till viss del även de nyheter som tidigare publicerades på banornas hemsidor. Fördelarna är, menar jag flera; nyheten får en större och bredare läskrets, vi slipper onödigt dubbelarbete, större resurser kan läggas på bildmaterialet mm. Framför allt stärker Svensk Galopp sin position som en enhet.

På banornas hemsidor publiceras startlistor, programblad, tips, resultat och mycket annan information som är direkt kopplad till banan. Bansidorna är även det primära informationsverktyget för arrangemang och evenemang. Viktiga nyheter kan även länkas från banornas sidor till svenskgalopp.se för att öka penetrationen ytterligare. Av tekniska skäl gäller detta inte Jägersro.se. Här måste nyheten istället kopieras. Alla tävlingsreferat länkar vi alltid från banornas hemsidor.

Jag vet att det funnits och fortfarande finns synpunkter på hur vi ser ut och är på vår hemsida. Jag hopats dock att ni alla börjar vänja er. Och så får ni vänja er med en annan sak. Vi kommer hela tiden oförtrutet att arbeta vidare med att göra den bättre och bättre!

Trevlig fredagskväll;

 
Hoppas vi ses under den spännande stundande helgen!

 
Hälsar Gunnar

Gunnar Werner
Skrävsta Gård
186 95 Vallentuna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0