Torsdag 11/6

Hämtade Jeff vid fyra igår. Sedan vid femtiden drog han, jag, Rosse, Mindy och Moa iväg på ridtur mot issjön. Första gången Mindy fick hänga med, gissa om hon tyckte det var kul ! Väl inne på travbanan släpptes hon lös, det är en asfaltsbilväg innan man kommer dit så där är det koppel som gäller.

Jeff och Kungen skickades iväg med ridorder, eftersom vi inte kan hålla deras tempo. Först mötte vi två Goldenretrivers, det var läskigt så då är det bra man kan gömma sig med två tassar upp på elmoppen. Sedan mot slutet av rakbanan såg vi en vacker och okänd fågel för mig, tror det var en Tofsvipa. I branta backen upp mot issjörakan kom vi ikapp två Labradorer, det gick bättre, Mindy vågade t om hälsa på hanhunden, visserligen osäkert med rest ragg, men ändå. Det är tur hon har Moa, man riktigt ser hur hon tyr sig till henne i utsatta lägen.

Moa är ju en riktig "dam" och nedlåter sig inte ens att se vissa hundar på våra promenader. Förutom travtränarens kaxiga Rottistik som bara måste sättas på plats... Den gången det hände gömde sig Mindy bakom den trygga elmoppen...

Ca 1 km från issjöinfarten kom Jeff och Rosse tillbaka, hundarna hann inte uppleva issjön denna gång då jag hade en tid att passa för att skjutsa Todd till Ellagård. När vi vänt kommer vi ikapp ett ekipage, en shettis från Ridskolan med mamman i släptåg. Minns mina kilometerlånga promenader med Linn och Todd när de var små och red ut. Todd som alltid somnade på Petter... Nu är jag evigt tacksam för min elmoppe! Jeff red på men jag blev kvar en stund och snackade lite.

Ute på rakbanan igen kommer vi ikapp ett Rådjur, som står kvar länge och tittar på oss, är väl inte lika hotfullt med en elmoppe antar jag. När till sist hundarna får syn på henne blir det en farlig fart, de har ju ingen chans i världen att komma ens i närheten, men det var kul att se Mindy börja spåra när hon inte såg Rådjuret längre. Hon gav upp rätt så snart när hon märkte att jag åkte vidare.
 
När vi kom ut till asfalten fick hon åka elmoppe hem eftersom det blivit en lång promenad med hyfsat tempo. När hästandet var klart gick vi in och käkade en snabb middag.

Kenta och jag följde med Todd till Ellagård där matchen äntligen skulle bli av efter en massa ändrande på tider hit och dit samt regn. Deras tennisbanor var nog de finaste utebanor jag sett, så välskötta och fint iordninggjorda. Todd vann matchen efter ett motigt första set och ett strålande andra set, 6-4, 6-1. Så nu blir det match ikväll igen, halv åtta tror jag det var.

Snart skall jag skjutsa Todd till skolan som har avslutningslunch där idag för alla nior. Sedan imorgon är den riktiga avsultningen. Till hösten har jag bara ett barn i Karbyskolan, det kommer kännas konstigt, men nya tider är bra tider och förändringar skall man se som något positivt.

Ikväll är det även avslutning för Jeffs fotboll, den viktigaste matchen på året skall spelas, barnen mot föräldrarna, sedan avslutas det hela med gemensam fika. Imorgon och på lördag skall de spela en fotbollscup i Rimbo som blir slutklämmen för vårterminen. Skall hämta Jeff i skolan för idag skall han rida innan fotbollen eftersom han inte kommer hinna och orka det imorgon.

Har baka två tårtbottnar idag, en till Jeffs skolavslutning imorgon, samt en till vårt fika här hemma med mormor och morfar, för att fira in sommarlovet.


Kommentarer
Postat av: Myran & Matte

Det var verkligen en innehållsrik promenad!

Alla ingredienser på plats för en hund.

2009-06-11 @ 15:56:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0